Glasögon, väsk(or) och jourhem...

Godmorgon Söndag!

Fick tänka efter ett slag, men idag är det en helt vanlig söndag☺. Blir lätt veckovill för här blir det same - same, tralalala

Eftersom vi är iväg en hel månad så behöver vi göra saker som bryter dagarna. Dock är nästan varje morgon/förmiddag densamma.
Jag går upp och springer eller promenerar lite olika distanser, men i alla fall inte under 5 km. Tar sedan en dusch och mina 2 elektrolyt påsar och en stor kaffe (detta rubbar jag inte på). Sätter mig i soffan och skriver till Er♡
Lilla brukar stiga upp närmare 9.30 för att äta frukost samt kolla på någon film. Vad ska jag skriva om Freddan😂...han är ständigt slö och går i dvala = fas 3

Lite poolhäng på vår altan (har sol fram till lunch) och brukar sedan åka en sväng. Håll nu i Er, men jag har inte alls samma trängande behov av att ligga vid en strand och sola - njuter desto mer av att åka ut på våra små äventyr🚵. Brukar i regel stanna vid någon strand för ett dopp samt lite glass / thai-pannkaka vid vägen. Det är väl just detta livet Vi alla 3 njuter av, slippa vardagens alla måsten/tider/träningar/skola/jobb/matlagning/städ...men en månad räcker för att ladda om batterier och Vi alla 3 längtar ihjäl oss efter Lilleman & Skit-Börje. Har träffat/pratat med en hel del familj(er) som levt här under dryga 3 månader och då haft sina barn i skolan, vilket har varit det bästa de har gjort...och visst har vi tänkt tanken, men Vi skulle aldrig kunna vara ifrån våra godingar så länge.
Detta är vår 8:e resa till Thailand och Vi får ofta frågan varför åker Ni tillbaka varje år??? Svaret har varit och är; Vi älskar Thailand och deras folk, maten och livet vi lever här - helt underbart och visst, jag visar lite kort (både fina och mindre fina, precis som Thailand är, men det ska upplevas med egna ögon och vi alla har olika smak...visst har vi haft tankar på att besöka andra platser, men kommer ändå tillbaka☺
Men vi ser också under denna 8-års period att priserna börjar stiga på boende, mat, shopping och utflykter...inte lika lätt att göra "bra affärer". Vi måste åka under den "dyraste" perioden, för att Lilla ska kunna få ledigt från skolan, så det är inget att orda om...
Har sagt det förut, men säger det igen, nästa år vill vi nog göra en annan resa som länge har legat oss varmt om hjärtat☺.

Igår beslöt vi oss för att besöka Lanta's Animal Welfare, som är ett jourhem för katter och hundar. Många som kommer är i dåligt skick och behöver genomgå flertalet operationer, ligga med dropp samt stödutfodras dagarna i enda. Min första tanke var, här skulle min bästaste kusin-vitamin jobba♡. Alla jobbar ideellt och jag kan som volontär åka ner en månad för att ställa upp - de gör ett fantastiskt jobb och är guld värda. Alla djuren söker efter sin nya familj som vill adoptera dem till ett "nytt" liv med kärlek och cirka 80 stycken hundar adopteras till olika länder varje år☺. De är fullt vaccinerade (även mot rabies), steriliserade samt alla lagliga papper för att få åka ur landet (det är just detta som tar tid och gör att familjen som adopterar sin hund, kan inte få med den på samma flyg tillbaka). Nu var det hunden Storm som söker en värdfamilj vid incheckningen, så att hon äntligen kan få åka till sin nya familj. Och det kan bli Vi som tar med Storm till Sverige☺
Jag skulle kunna ta med mig alla hem♡

Igår kväll hämtade Vi våra nya glasögon, tralalala. Freddans är riktigt snygga👍 och jag har nu 3 (ett par nya, ett par gamla och mammas😂) att välja mellan, hur kul är inte det☺. Alltid lite ovant med nya glasögon, men också spännande för jag har aldrig haft stålbågar (solglasögon-båge) förut. 
Jag och Lilla har köpt oss nya handväskor igeeeeen samt en plånbok och Freddan har bokat sin dyktur🏊. Jag beundrar han att han vågar - jag skulle önska att jag vågade☺. Lanta Divers heter de som han ska dyka med och de har svenskt smågodis, s v i n d y r t!!!! Men fy faan vad gott det var🍫🍬🍭. 75 kronor för ett par karameller, som jag mosade i mig på nolltid😣

Nu kom Lilla ner och vill ha rostade mackor, kram från F.Y.A💙💛💜

Kommentarer

  1. Hej!
    Nu har vintern kommit till oss med snö och blåst 1 -grad. Tror inte Börje sett snö tidigare men han är väldigt intresserad och vill äta så mycket får, näsan i marken hela tiden. Cisco däremot tar det med ro tycker att det är väl inte så märkvärdigt. Jag var på Hjertbergs på morgonen (hängde på låset tillsammans med hungriga frukostgäster)inga problem med väglaget. Idag kommer Anna-Lisa och Tord till oss och stannar till Nyår. Med de små fyrbenta liven är det inga problem de sköter sig som vanligt, äter bra och det är lätt att få vanor (eller kanske ovanor)efter det att Roland och jag har ätit frukost får de varje dag ett ägg och det ser ut att vara uppskattat. Nu får Ni ha det så gott hälsar vi alla här på Backa.

    SvaraRadera
  2. Mysigt med lite snö och äntligen rena hundar...Blir så glad att det går bra med godingarna och frågan är, om de vill följa med oss hem efter en super-semester hos er😉. Låter bra att Börja äter, Lilleman brukar inte vara något större bekymmer😂
    Idag fyller "liten" Börje 9 månader...hälsa till Anna-Lisa och Tord☺.
    Kramelikramen från oss och pussa på godingarna🐶💙🐶💚

    SvaraRadera
  3. Ja som du redan vet så har snön kommit, men ack så liten stund det varade för nu regnar det här på Smögen. Pappa har precis åkt hem och kommer tillbaka dan före nyårsafton men jag stannar kvar och har det mysigt. Det är lite passande med spisen men det är kul och mysvarmt,vi har eldat upp två stora baljor med ved så det får Sture ta med mer av. Vad kul för Fredrik att ut och dyka och jag tror att den tajta dräkten var till badet, men han får vara försiktig. Du får ha på dig dina nya glasögon och ta ett kort så vi får se hur de ser ut, jag är nyfiken. Samt ta ett kort på de nya väskorna,tråkigt att priserna har höjt sig. Kram från ASD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har vi lagt ut lite glasögonbilder...glömde väsk bilder, men de kommer😉. Är precis duschade efter en sväng på stranden och fin solnedgång. Har varit i Old Town idag - handlat lite kryddor. Snart blir det inte till Saladan och lite mat.
      Kramelikramen❤

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ekehagens forntidsby, disco och agility...

Jobb, skola, semla(or) och carlzone...